Tarmon toimintamalli

Tarmo-ketjun toimintamalli perustuu kaupan ja tukun väliseen yhteistyöhön. Keskitettyjen hankintojen ja markkinointitoimenpiteiden avulla Metro takaa yksittäiselle Tarmo-kaupalle kilpailukykyä tuotteiden saatavuuden, laadun sekä ostoedun osalta. Metron logistiikan yhteistyökumppaneina toimii Tuko Logistics Oy ja Finnfrost Oy. Suomen laajimman pikatukkuverkoston kautta Metro tarjoaa Tarmoille merkittävää kilpailuetua myös valikoimanhallintaan. Kilpailukyvyn ylläpitämiseksi Wihuri Oy Aarnio vastaa lisäksi Tarmo Lähikauppias -ketjun ohjauksesta.

Tarmo-ketjun kaupat vastaavat oman kauppansa ylläpidosta ja kaupallisista toiminnoista. Tarmo-kauppias sitoutuu ketjun yhteisiin toimenpiteisiin, mutta päättää itsenäisesti esim. liikepaikasta, liikeideasta, hinnoittelusta, aukioloajoista ja oheistoiminnoista. Tarmo-kauppias saa ketjulta tarvittaessa tukea ja vaihtoehtoja päätöksentekoon.

Ketjun päätöksenteosta vastaa Tarmo-ketjun johtokunta, johon kuuluu Metro-tukun edustuksen lisäksi kauppiasedustajat. Johtokunnan ensisijaisena tehtävänä on vastata ketjun kehittämisestä ja päättää vuosittain yhteisistä markkinointitoimenpiteistä.